مدرسة الخديو إسماعيل الثانوية العسكرية

إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Hjkhjk10

السلام عليكم

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة

يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا

او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي

سنتشرف بتسجيلك

إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Hjkhjk10

السلام عليكم

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة

يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا

او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي

سنتشرف بتسجيلك
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

~¤¦¦§¦¦¤~ موقع مدرسة الخديو إسماعيل الثانوية العسكرية ~¤¦¦§¦¦¤~

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخولتسجيل دخول الاعضاء

إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
TMDL
مشرف
مشرف

إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Empty
مُساهمةموضوع: إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك   إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Emptyالسبت ديسمبر 26, 2009 2:08 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
فيه برنامج اسمه خواطر 5 جيه في رمضان كان بيتكلم عن اليابان و كده
مش هو ده المهم . المهم إن كان فيه حلقة بتتكلم عن النظافة في المدارس اليابانية و إزاي الطلبة و مع مساعدة الأساتذة كل يوم لمدة ربع ساعة أو حاجة زي كده بينظفوا المدرسة بنفسهم في جو هادئ و ظريف شوية و إزاي ده يطلع يغرس "التواضع" في الجيل اللي طالع و يعلمهم كمان شوية نظافة.
فإذا سمحت يا أستاذ عادل - و أي حد طبعاً لو عايز - ممكن أناقش الموضوع ده إيجابياته و سلبياته و إيه اللي يمنع من إنه يطبق في مدرسة الخديو إسماعيل؟
أنا فكرت في شوية أسباب ممكن تمنع تطبيق الموضوع ده في الخديو إسماعيل و في حلول لبعضها :
1 - عدم توافر أدوات نظافة كافية
ترفع البعض من أولياء الأمور عن السماح لأولادهم بالتنظيف و ده ممكن يكون لسببين . ممكن يكون بسبب إنه عن حساسية أو مرض يمنعه من كده و ده شئ يحترم جداً بل و أظن إن الطالب ممنوع عليه التنظيف إلا مهمات لا علاقة لها بالتراب و العفرة إطلاقاً زي مثلاً مناولة حاجة أو كده . و ممكن يكون السبب التاني إن ولي الأمر ممكن يكون هو إحنا باعتين ولادنا يتعلموا ولا ينظفوا و أظن بشوية مناقشة من حضرتك ممكن حضرتك تقنع ولي الأمر بالموضوع - ده لو حضرتك كنت موافق أصلاً على الموضوع - .
2 - استهتار بعض الأساتذة و تريقتهم على الموضوع
3 - استهتار بعض الطلاب بالموضوع و ممكن مع دخول المعظم في الموضوع يروح الطالب يندمج معاهم
4 - ترفع البعض القليل جداً جداً من الطلبة عن الموضوع
5 - عدم وجود وقت في وسط اليوم

أرجو إن حضرتك تقول لي مبدئياً جداً موافق على تطبيق الموضوع ده ولا لأ . و لو لأ فممكن حضرتك تناقشني ليه؟
و لو موافق أرجو إن حضرتك تناقشني إيه اللي يمنع من تطبيقه أو إزاي نطبقه
و رجاء إن تطبيقه مايبقاش بالإجبار في الأول عشان الطلبة مايكرههوش و يا ريت إن شاء الله حتى يتم أخد آراء الطلبة في الموضوع حتى عن طريق استفتاء مثلاً - استفتاء طلبة في الخديو إسماعيل ! إيه التخريف اللي أنا بقوله ده؟؟ ده ماحصلش تقريباً غير مرة واحدة السنة اللي فاتت -
و آسف على الغياب.
رجاء رجاء الرد

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
TMDL
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك   إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Emptyالإثنين يناير 11, 2010 1:42 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
فين أستاذ عادل؟
adel
مدير إدارة المدرسة
مدير إدارة المدرسة
adel

مُساهمةموضوع: اقتراحك كان مدهش   إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Emptyالثلاثاء يناير 19, 2010 2:06 pm

سيادة الوزير ا.د/احمد زكى بدر وزير التعليم الجديد رد على اقتراحك فى اول تصريحاته التليفزيونية وذكر سيادته نفس المقترح...
لقد كنت يا بنى سباقا ولديك الاحساس بمشاكلنا
لذا فاننى اتوقع مستقبلا باهرا لك........
وفقك الله.............................................................
TMDL
مشرف
مشرف

مُساهمةموضوع: رد: إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك   إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Emptyالثلاثاء يناير 19, 2010 11:46 pm

بسم الله الرحمن الرحيم
أنا مشفتش التصريح ده
طب معلش ينفع تقول لي حضرتك هو قال إيه
و ينفع أعرف رأي حضرتك الشخصي فيه أصل حضرتك تقريباً اتعاملت في مدارس لكن تقريباً هو كان جامعات هو كان مدير جامعة لكن حضرتك كنت مدير مدرسة فمن واقع تجربة حضرتك إيه رأي حضرتك؟
و شكراً جداً على الرد
adel
مدير إدارة المدرسة
مدير إدارة المدرسة
adel

مُساهمةموضوع: هام جدا ومفيد......   إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك Emptyالجمعة يناير 29, 2010 1:19 pm

سيادة الاستاذ الدكتور / وزير التعليم له من الاراء والتطلعات لمستقبل التعليم فى مصر ما يجعلنا ندعو لسيادته بالتوفيق ....
كما اننا ننتظر من سيادته الكثير لانتشال التعليم مما وصل اليه من حال ...
وكما نقول ان مصر بخير برجالها الذين يعملون لها .. فاننا نتوسم فى سيادة الوزير ان يكون علامة فارقة فى تاريخ التعليم المصرى, واثق فى اننا سنفتخر بهذا الرجل العظيم , وسنعمل بكل ما اوتينا من قوة لنجاح عمله فى تطوير المنظومة التعليمية بمصر.
وفى حديث سيادته قال ما معناه لماذا لا يقوم الطالب بنفسه بنظافة مكانه والحفاظ عليه , متعجبا سيادته من عدم تطبيق ذلك , وكذلك كان الكثير من البشائر الهادفة فى حديث سيادته , وننتظر من سيادته الكثير والكثير .
..... وفقه الله تعالى لكل خير للتعليم ولمصر .

إلى أستاذ عادل أريد مناقشة اقتراح مع حضرتك
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اقتراح
» اقتراح عشان أخبار المدرسة و أنفلونزا الخنازير
» برنامج خرافي ! برنامج رنتك بإسم حضرتك يجلب لك اغنية بإسمك...فعلا روعة !
» الاستاذ الفاضل /عادل عبد العظيم مدير التطوير بالمدرسة
» كلمة وداع من أسرة الرياضيات للأستاذ / عادل عبد العظيم